اصول بازاریابی به روش مایکل پورتر

اصول بازاریابی و فروش

اصول بازاریابی به روش مایکل پورتر

اصول بازاریابی و فروش

Shell Matrix

Shell Matrix

مشخص است که این ماتریس نیز برگرفته از ماتریس ساده ی بوستون و مشابه ماتریس GE میباشد...

امتداد محور افقی سودآوری

امتداد محور عمودی قابلیت رقابتی شرکت.

 

 : Cash Generation

این واحد استراتژیک کسب و کار ، واحدی پرتنش و قوی ست ولی برای شرکت سودآوری کمی دارد بنابراین سیاست بهبود بخشیدن یا انتقال سرمایه گذاری در واحد دیگر توصیه میشود.


: Phased with drawal

جایگاه این واحد بصورتی ست که حرکت سرمایه گذاری به یک sbu دیگری با پتانسیل بیشتر، مفیدتر خواهد بود بنابراین به حذف مرحله به مرحله این واحد می پردازیم.


: Disinvest

بدلیل ضرر دادن و کم تنش بودن این بازار باید بسرعت این واحد را انحلال و دارایی ها را به یک واحد دیگری انتقال داد.


 :Growth

در این واحد تمام تلاش برای رشد بیشتر باید صورت بگیرد زیرا این بخش از بازار بسیار خواهان دارد و مستعد leader شدن بازار را دارد.

: Custodial

این بخش را در حین حفظ کردن و کنترل با یک استراتژیک صحیح به سمت Growth سوق باید داد.


: Leader

تمامی منابع عمده کسب و کار را باید در این واحد متمرکز کرد.. بدلیل پرتنش بودن و سودآوری بسیار این بخش، انگیزه کافی برای تلاش و رقابت وجود دارد.


:try harder

این واحد استعداد بسیار بالایی برای شکوفا شدن دارد، با یک سامان دهی به چارت سازمانی میتوان با برنامه ریزی دقیق برای آینده این بخش امیدوار بود.


: Double or quit

تعریف زیبایی که از این واحد میشنویم "قمار بر یک پتانسیل بزرگ" است. این بخش از بازار بدلیل سود دهی بالا میتواند با یک strategy ناب ولی طولانی مدت به آینده ی بسیارخوبی برسد..دقت داشته باشید که اشتباه در این واحد باعث اتلاف وقت و هزینه میباشد پس با برنامه ریزی وارد بازار این بخش شوید.

آمیخته بازاریابی که برای یک شرکت خدماتی مناسب است عبارت است از آمیخته 4P+3P

 

 

آمیخته بازاریابی که برای یک شرکت خدماتی مناسب است عبارت است از آمیخته 4P+3P

 

 

 

 

 

 

Product : مشخص می کند که محصول ما چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا یک محصول جذاب برای مشتری به حساب آید ووارد سبدخرید مشتری شود.

 

Price : قیمت خود رابایدبه نحوی انتخاب وتحلیل کنیم که مشتری قدرت خرید داشته باشد ، ارزش خرید داشته باشد و ازلحاظ قیمت رقبا هم رقابتی باشد.

 

Place : مکان و شرایط فروش محصول یا خدمات خود را مشخص کنید.همچنین از مکان وشرایط و نحوه فروش رقبا کاملا اطلاع داشته باشید.

 

Promotion : چه تبلیغاتی و کجا باید کرد که مشتری را جلب آگهی خود کنیم . طراحی آگهی چقدر مفهوم خدمات شما را میرساند،رقبا چه تبلیغاتی کرده اند و بازخورد مشتریان با آنها به چه صورت است.

 

  

 

 

 

People : نیروی فروش خوب بسیار اهمیت دارد تا مشتری بتواند به خدمات شما اعتماد کند.

 

Processes : فرآید فروش و خدمات شرکت با ید سریع- خوب – جذاب برای مشتری باشد.

 

Physical Evidence : دکور و پوشش شما باید سازگار با اهداف ،محصول و خدمات شما باشد.