اصول بازاریابی به روش مایکل پورتر

اصول بازاریابی و فروش

اصول بازاریابی به روش مایکل پورتر

اصول بازاریابی و فروش

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند

 

عملکرد و اقدامات یک سازمان ارزش ویژه یک برند را متولد می سازد. یک سازمان می تواند با چشم اندازی به تمام ابعاد جامعه و بازار و یا بخش های از  آن این ارزش را بوجود آورد.

 

(IBBE (Industry based brand equity ارزش ویژه صنعت

در این حوزه، ارزش ویژه یک برند بر اساس محبوبیت صنعتی ست که زمینه ی فعالیت یک سازمان است. بطور مثال صنعت IT بالاترین آمار محبوبیت بین شرکت های تولید کننده را دارد. 

 

 

(TBBE (Trader based brand equity ارزش ویژه شرکت تجاری

در این بخش، واسطه بر اساس توانایی های توزیع و مارکتینگ محبوبیت نزد مشتریان دارد، پس توزیع توسط این شرکت تجاری باعث ارزش ویژه برند خواهد بود.

 

(CBBE (Customer based brand equity ارزش ویژه مشتریان

مصرف کنندگان یا  مشتریان وفادار یک برند باعث ارزشی ست که یک برند می توان کسب کند، یک شرکت اگر بتواند خیل عظیمی از مشتریان را به درجه ی درک صحیحی از محصول برساند بسیاری از راه برندینگ شدن را پیموده است.

 

(SBBE (Society based brand equity ارزش ویژه جامعه

تاثیرات مسائل اجتماعی بر یک برند، ارزش قابل اهمیتی دارد چرا که این موج میتواند باعث اوج یا فرود یک برند باشد. پس اگر سازمانی بتواند تاثیرات مثبتی از محصولش بر عموم جامعه داشته باشد ارزش ویژه ای به برند خود داده است.

 

 

 

حال در شکل پایین شما مشاهده میکنید هریک از این ارزش های ویژه چه تاثیری و چه ارتباطی میتواند با یکدیگر داشته باشند. 

____________   خطوط ممتد گویای تاثیر مستقیم  و 

------------------ خطوط نقطه  چین گویای تاثیر غیر مستقیم می باشد.

 

 

I به T : محبوبیت صنعتی که زمینه فعالیت سازمان است، باعث می شود که شرکت تجاری خواهان تجارت در این زمینه باشد. هرچقدر مشتریان علاقه مندتر به کالای سازمان باشد، شرکت های تجاری بیشتری خواهان پخش و توزیع این محصول خواهند شد و تاثیر T به I همانطور که در تصویر بالا می بینید تاثیر غیرمستقیم است، از جایی که شرکت های تجاری ذاتاً سودگرا می باشند پس زمینه ی تجاری خود را برای سازمان های پرسوده بستر می سازند.

 

 C به T : همانطور که در توضیح بالا اشاره شده است، محبوبیت کالا نزد مشتریان تاثیر مستقیم بر عملکرد شرکت های تجاری دارد و همچنین نوع توزیع و پخش تاثیر مثبتی بر نگرش مردم از شرکت تجاری دارد.

 

S به C و S به I : تاثیرات مسائل اجتماعی همانطور که میتواند موج مثبتی را به همراه داشته باشد، می توان باعث تخریب یک صنعت شود. پس تاثیر SBBE بر مصرف کنندگان، توزیع کنندگان و تولیدکنندگان می تواند صنعتی را دچار تزلزل یا قدرت کند. مثلاً حرکت گروه های طرفدار محیط زیست باعث محبوب نشدن صنایع نفتی در دنیا می شود و با اینکه این صنعت، صنعت پول ساز و سرمایه داری ست ولی در رنکینگ دنیا امتیاز کمتری نسبت به صنایع دیگر دارد. 

 

S به C: نگرش، رضایت و یا عدم رضایت مردم از محصول یا صنعتی می تواند سرآغاز حرکت اجتماعی باشد بطور مثال مردم ایران در مقابل نخریدن خودروهای ایرانی به دلیل پایین بودن کیفیت و مبالغ بالا ، نمونه ی بارز این تاثیرات می باشد. این موج مردمی در صنعت خودروی ایران (1394) تاثیر بسزایی داشته است.

 

I به S: یک صنعت می تواند تاثیر غیرمستقیم بر گروه های اجتماعی داشته باشد شاید بتوان نمونه ای این تاثیر را شبکه های اجتماعی خواند که این جز از صنعت IT به اجتماع و تشکیل گروه های اجتماعی تاثیر به سزایی داشته است. 

 

از این تحلیل های چهارگانه، تحلیل های مثلثی شکل نیز بوجود می آید که با استفاده از قدرت 3 قطب، می توان قطب چهارم را مجبور به خواهان بودن محصول کرد. تصاویر زیر نشان دهنده ی مثلث ذکر شده می باشد.

 

ITS: بر اساس این مثلث مصرف کننده(مشتری) خواهان خواهد شد



 

 

TCS: بر اساس این مثلث تولیدکننده مجبور به تغییر نگرش در مورد تولید محصول و یا تولید محصول جدید خواهد شد. 

ICS: در هنگامی که محصولی در مردم و جامعه نفوذ میکند، پس شرکت تجاری خواهان فروش آن محصول خواهد شد.

 

ITC: صنعتی که از حمایت شرکتهای تجاری بزرگ و مردم (مصرف کنندگان) بصورت خودکار جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.