-
ارزش ویژه برند
چهارشنبه 27 آبان 1394 19:20
ارزش ویژه برند عملکرد و اقدامات یک سازمان ارزش ویژه یک برند را متولد می سازد. یک سازمان می تواند با چشم اندازی به تمام ابعاد جامعه و بازار و یا بخش های از آن این ارزش را بوجود آورد. ( IBBE (Industry based brand equity ارزش ویژه صنعت در این حوزه، ارزش ویژه یک برند بر اساس محبوبیت صنعتی ست که زمینه ی فعالیت یک سازمان...
-
تکنیک Scamper
چهارشنبه 22 مهر 1394 17:48
اسکمپر، تکنیکی برای برانگیزش خلاقیت و پرورش ایدههای خام است. میتوان از این روش برای حل هر مسئلهای که با آن روبرو میشویم، استفاده کنیم. در اصل، اسکمپر یک فهرست چندمنظوره با سوالهای ایدهپروری است که هم بکار بردن آن آسان است و هم بطور شگفتآوری قدرتمند است. اسکمپر بر این مفهوم استوار است که هر چیز جدیدی، مدل اصلاح...
-
ایده پروری
چهارشنبه 22 مهر 1394 17:28
در دنیای پر تحول امروزی که فناوری های نوظهور، زندگی بشر را دستخوش تغیی ر کرده و می کند و سرعت رشد فناوری های جدید، فاصله بین کشورهای توسعه نیافته با جوامع پیشرفته و توسعه یافته بیش از پیش نمایان می سازد و تلاش کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه را با ناامیدی و یاس همراه کرده است. بکارگیری راه های میان بر و یا حذف...
-
ماتریس GE
چهارشنبه 22 مهر 1394 17:18
تعیین اولویتهای سرمایهگذاری اگر منابع پول و زمان شما بیپایان است در این صورت شاید نیازی نباشد نگران نحوه تخصیص منابع خود باشد. اما در واقعیت همه ما نیازمند اولویتبندی سرمایههایمان هستیم- بهویژه در شرایط دشوار اقتصادی. وقتی با چنین چالشی در سازمان خود مواجه هستید، چگونه تصمیم میگیرید که تولید کدام گروه محصولات...
-
تجزیه و تحلیل با استفاده از ماتریس BCG
دوشنبه 2 شهریور 1394 16:48
ماتریس BCG که توسط گروه مشاوران بوستون ( Boston Consulting Group ) در اوایل دهه ی 70 میلادی طراحی و معرفی شده است؛ امروز تبدیل به شناخته شده ترین روش برای ارزیابی سبد محصولات یک شرکت است. روشی که می تواند ضمن تعیین جایگاه یک محصول در چرخه ی عمر آن اقدامات لازم برای بهبود شرایط را تجویز نماید. این روش می تواند برای...
-
Shell Matrix
پنجشنبه 22 مرداد 1394 17:01
Shell Matrix مشخص است که این ماتریس نیز برگرفته از ماتریس ساده ی بوستون و مشابه ماتریس GE میباشد ... امتداد محور افقی سودآوری امتداد محور عمودی قابلیت رقابتی شرکت . : Cash Generation این واحد استراتژیک کسب و کار ، واحدی پرتنش و قوی ست ولی برای شرکت سودآوری کمی دارد بنابراین سیاست بهبود بخشیدن یا انتقال سرمایه گذاری در...
-
آمیخته بازاریابی که برای یک شرکت خدماتی مناسب است عبارت است از آمیخته 4P+3P
یکشنبه 11 مرداد 1394 20:38
آمیخته بازاریابی که برای یک شرکت خدماتی مناسب است عبارت است از آمیخته 4P+3P Product : مشخص می کند که محصول ما چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا یک محصول جذاب برای مشتری به حساب آید ووارد سبدخرید مشتری شود. Price : قیمت خود رابایدبه نحوی انتخاب وتحلیل کنیم که مشتری قدرت خرید داشته باشد ، ارزش خرید داشته باشد و ازلحاظ...
-
قطب نمای انگیزه های مشتری
یکشنبه 21 تیر 1394 18:15
قطب نمای انگیزه های مشتری( Customer Motivations Compass ) : تمام انسانها خریدهای خود را بر اساس 8 نیاز انگیزشی انجام میدهند. وکالاهایی را می خریم که یک انگیزشی در ما ایجاد کند، این انگیزه ها گاهی مثبت و یا منفی و گاهی جنبه افزاینده و یا کاهنده دارد.در تصویر زیر ستون عمودی جنبه فردی و ستون افقی جنبه گروهی و اجتماعی را...
-
پنج نیروی رقابتی پورتر
دوشنبه 15 تیر 1394 16:34
پنج نیروی رقابتی پورتر نیروهای رقابتی پورتر که به پنج نیروی رقابتی ( Competitive forces ) شناخته می شوند، توسط مایکل پورتر (متولد 1947) مطرح شده است. با استفاده از این پنج نیروی رقابتی می توان به تحلیل وضعیت صنعت پرداخت و میزان جذابیت یک صنعت را تحلیل نمود. این پنج نیرو عبارتند از: وضعیت رقابت بین رقبای فعلی خطر ورود...
-
ارزیابی محیط کسب و کار با استفاده از الگوی Pestle Analysis
یکشنبه 14 تیر 1394 22:34
تجزیه و تحلیل PEST و ارزیابی محیط کسب و کار با PEST Analysis در مدیریت استراتژیک را حتماً می شناسید. تحلیلی که عناصر P سیاسی، E اقتصادی، S اجتماعی و T تکنولوژی را مورد ارزیابی و مطالعه قرار می دهد. این تجزیه و تحلیل ابزاری رایج برای شناخت محیط پیرامونی سازمان است که بر اجرای استراتژی ها و موفقیت یا شکست سازمان موثر...
-
استراتژی مارک گذاری یا برندینگ استراتژی
یکشنبه 14 تیر 1394 22:14
شرکت ها برای مارک گذاری می توانند از استراتژی متعددی استفاده کنند. این استراتژی ها عبارتند از: مارک گذاری تولید کننده، مارک گذاری عمده فروشان و خرده فروشان، شیوه های مارک گذاری مختلط و مارک گذاری ژنریک (روستا 1377) الف) مارک گذاری تولید کننده: در این شیوه تولید کننده از دو روش مارک گذاری می تواند استفاده کند. روش اول...
-
تعریف بازار (Market Definition)
یکشنبه 14 تیر 1394 21:42
تعریف بازار (Market Definition) در بازاریابی، بازار واژه اشاره به گروهی از مصرف کنندگان و یا سازمان ی است که علاقه مند به محصول است، منابع لازم برای خرید این محصول، و با قانون و مقررات برای به دست آوردن دیگر محصول مجاز است . تعریف بازار با کل جمعیت شروع می شود و به تدریج باریک می شود همانطور که در نمودار زیر نشان داده...
-
مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر
یکشنبه 14 تیر 1394 20:04
یکی از مدلهایی که برای ارزیابی و تعیین حوزههای کسب و کار در سازمانهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد مدل زنجیره ارزش پورتر است. در این مدل حوزههای کاری مهم در بنگاه شناسایی و طبقهبندی میشوند. هرچند آقای پورتر این مدل را در ابتدا برای موسسات و شرکتهای تولیدی و رقابتی مطرح نمود، لیکن از مفاهیم مطرح شده در این...
-
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﻨﻌﺖ ﻟﺒﻨﻴﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل رﻗﺎﺑﺘﻲ ﭘﻮرﺗﺮ
یکشنبه 14 تیر 1394 20:03
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﻨﻌﺖ ﻟﺒﻨﻴﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل رﻗﺎﺑﺘﻲ ﭘﻮرﺗﺮ نویشندگان :مسعود اردستانی – محمد مهدی صادقی http://www.hadjarian.info/esterategic/tahghigh/ardestani.pdf
-
درباره مایکل پورتر (Michael E. Porter)
یکشنبه 14 تیر 1394 20:01
مایکل پورتر در سال 1947 در آمریکا بدنیا آمد. مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک را از دانشگاه پرینستون و کارشناسی ارشد مدیریت ام بی ای (MBA) و دکترای اقتصاد کسب و کار را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد. او در تمام مراحل تحصیلی شاگرد نمونه و برجسته بود. درسال 1981 در 34 سالگی به درجه استادی در دانشگاه هاروارد نائل شد. او یکی از...